top of page

Waarom zijn croissant te koop voor 25 cent maar ook voor 250 cent!

  • De broodprofessor
  • 2 jun 2022
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 23 aug 2022

Antwoord: arbeid, kwaliteit, beleving en massa maakt het verschil.



Helaas, maar wel begrijpelijk, maakt maar 1% van de warme bakkers croissant zelf. Croissants maken kost tijd, veel tijd.

ree

Dag 1 deeg maken.

Dag 2 boter invouwen, lamineren (uitrollen en dichtvouwen), croissants rollen en croissantjes in koeling plaatsen.

Dag 3 deeg laten rijzen en bakken.


Als je dit zo doet met gist en evt. desem kun je op basis van ei, boter, suiker, bloem, melk en beetje zout zonder toevoegingen een heerlijke croissant maken. Maar helaas massa is kassa dwz voor de kleine bakker die ze zelf maakt en weinig omzet heeft. Hij zal de gemaakte croissant als deeg willen invriezen voor een langere periode. Probleem is dat dan kwaliteit tijdens de lange vries periode terugloopt. Dit is redelijk te ondervangen door gebruik te maken van croissant verbeteraar. De croissant kun je ook naar wat langere invriesperiode toch nog een redelijk groot in volume worden. Het Franse toevoegingsmiddel middel Top Fournil is een bekende croissant verbeteraar welke is samengesteld op basis van o.a. ascorbinezuur (E300) en monoglyceride (E471). Deze werkt ook prima om een een "opgeblazen" croissant te maken. Ook de Franse bakkers en sommige desembakkers voegen dit om op de manier arbeidskosten te besparen. Door vaker croissantdeeg te draaien zonder toevoegingen maar wel gebruik te maken van hoogwaardige grondstoffen kun je “echte” hoog kwaliteit croissant maken en breng je ook de beleving in de winkel maar ze zijn dan wel duurder.

Supermarkten en zelf 99% van de bakkers maken croissant niet zelf. Zij kopen de kant en klaar diepgevroren croissantjes als deeg in en bakken deze in een hete lucht oven in de winkel. Ze zijn dus wel vers gebakken maar door industriële productie en lange deeg vriestijd is het moeilijk jezelf als bakker te onderscheiden van de supermarkt. In feite gelijk aan supermarkt inclusief de beleving en bovendien zijn toevoegingen noodzakelijk. Maar maakt het wel mogelijk om voor een lage prijs een croissantje te verkopen! De keuze is aan de consument.


1 opmerking


Guest
4 dagen geleden

Wat een boeiend artikel! Het zet je aan het denken over hoe de prijs van een product de perceptie van kwaliteit en de algehele ervaring beïnvloedt. Diezelfde filosofie van waarde en sfeer reikt verder dan de ontbijttafel. Het gaat om het creëren van comfortmomenten, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Voor een serene avond en een rustgevende nacht is bijvoorbeeld een vleugje zacht licht in huis onmisbaar.


De Psychologie van Comfort en Kwaliteit


Net zoals de geur en smaak van een ambachtelijke croissant een gevoel van luxe en welzijn kunnen oproepen, dragen de visuele elementen in onze leefomgeving bij aan onze gemoedstoestand. De keuze voor een goedkope, massaal geproduceerde croissant kan praktisch zijn, maar het mist de diepte…


Like
bottom of page